naar en in Brisbane - Reisverslag uit Brisbane, Australië van henk hof - WaarBenJij.nu naar en in Brisbane - Reisverslag uit Brisbane, Australië van henk hof - WaarBenJij.nu

naar en in Brisbane

Door: henk

Blijf op de hoogte en volg henk

11 April 2015 | Australië, Brisbane

Naar en in Brisbane
Op weg van Lennox Head naar Brisbane kwam ik door Byron Bay, een van de meest populaire surf/badplaatsen aan deze kust. Dat was wel te merken, vol met jong rondreizende volk, misschien dat ik er op mijn weg terug naar Sydney nog ga overnachten en het ga bekijken. Doorgefietst naar coolangatta, 2 nachten in een yha (bijna) op het vliegveld geslapen. Opvallend was dat veel Aziaten hier een tussenstop namen op hun vliegreis (domestic) naar elders in Australie. Een komen en gaan dus niet echt gezellig, dat gold zeker ook voor het stadje, een Tormolinos (betonnen hoogbouw pal aan het strand). Pasen is aanstaande, een drukke vakantieperiode, vandaar dat ik mijn slaapplaatsen in Brisbane al van te voren heb moeten boeken en moest ik er alleen nog zien te komen. Dat was een avontuur opzich want alle doorgaande wegen (free/highways) werden, naarmate je dichter bij het centrum kwam, motorways. Uiteindelijk de trein (60 km) naar het centrum genomen. Yha was 500 m van het station.
Brisbane, ligt in de State Queensland, dit gebied is subtropisch. Het is hier echt warm, iedere dag boven de 30 graden (droge warmte), precies goed voor mij. Het is een business-town met een flinke dosis cultuur, weinig geschiedenis en zeer fietsonvriendelijk. Toch is de sfeer goed omdat er in de city best veel te doen is. Ik heb hier musea en galleries bezocht, een bootrondtocht gedaan en op een stadsstrand liggen zonnen. Uiteindelijk heb ik mijn verblijf hier verlengd tot 7 dagen omdat dan de Paasvakantie voorbij is en reis en verblijf dan eenvoudiger zal zijn. Brisbane stikt van de backpackers, laatste grote stad op weg naar Cairns, met onderweg het Great Barrier Reef. Brisbane is mijn meest noordelijke punt, morgen, zondag 12/4 , zak ik weer af naar het zuiden en zal iets meer plaatsjes landinwaards aandoen.
Opvallend aan Australië is: dat het meer Amerikaans dan Engels aandoet. De houding van de Australiër is wat meer cowboy-achtig, ruwer en opener dan de Engelsman of New Zealander. Hier is het vervoermiddel een grote 4x4-suv, logisch ook gezien de afstanden. Benzine slurpers, maar daar zijn ze hier helemaal niet mee bezig, de benzine is belachelijk goedkoop, dus de vervuiling per persoon is hoog. Milieu is echt geen issue. Evenals in NZ wordt de afstand uitgedrukt in tijd, ipv km, dat is voor mij als fietser erg lastig (4 - 4,5 maal) en dan weet je nog niet echt de km's. Op borden langs de weg wordt met grote intervallen afstanden aangegeven, daar heb ik te weinig aan. De highway is, ook voor mij als fietser de meest acceptabele weg, het is een soort groene tunnel die opvallend weinig dorpen en steden doorkruist (plaatsen liggen vaak 5 tot 10 km off road). Mijn pauzes onderweg zijn dan ook meestal op parkings (kraantje + wc). Wat wel weer leuk is dat op parkings bij een stad of dorp vaak een kraampje staat van een of andere 'roadclub' die gratis koffie of thee uitdeelt. Ik neem dan thee !! want die koffie is echt niet te drinken.
Tot zover voor nu. De reis terug naar Sydney staat voor de volgende keer op het programma.
Groet.

PS ik heb wel wat foto's maar kan ze er nu niet aangeplakt krijgen. Ze staan op mijn mobiel en die krijg ik alleen gekoppeld aan mijn tablet middels een PC of laptop: en dat kan nu niet.

  • 11 April 2015 - 13:04

    Henri:

    Hopelijk wordt het iets rustiger in Vietnam.,of ga je daar nu niet naar toe? Groet, h

  • 12 April 2015 - 08:51

    Caro:

    Hi Henk, dat zijn weer mooie verhalen, je maakt nog ns wat mee zo!
    En dat je kunt fietsen met die warmte, je zegt dat je dat prettig vindt,
    daar begrijp ik natuurlijk niks van, maar ja ik ben dan ook geen fietser haha.
    Nog veel plezier daar. En wanneer vertrek je naar Vietnam?
    Groetjes, wij krijgen hier nu ook lente en deze week temperatuur
    van rond of boven de twintig graden, wij zijn blij!

  • 12 April 2015 - 20:07

    Heike:

    Hoi Henk, leuk om je verslag te lezen en wat jammer dat de dorpjes zo ver van de weg af liggen. Hoop dat de natuur mooi is om er te fietsen? Groetjes Heike

  • 13 April 2015 - 21:25

    Leo Woltering:

    Hoi Henk, leuk om te lezen wat je over Australie en de Australiers schrijft.
    wel jammer dat de route die je volgt langs en niet door de kleine plaatsen gaat, maar ja , je kunt slecht telkens afslaan want dan kom je ook niet verder.
    Wat een milieu analfabeten daar zeg. ze hebben vast te veel ruimte.
    Als plasticjutter op de zeeuwse stranden ben ik natuurlijk erg benieuwd hoe het met het zwerfafval. plasticafval op de stranden daar gesteld is. Heeft het zin dat ik een keer kom 'prikken'
    De jongens, Bram en Steven zijn allebei druk met huizen bezig ...spannend allemaal
    Groet en wees voorzichtig he in dat voor fietsers wilde westen daar. Leo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Brisbane

henk

Actief sinds 07 Maart 2015
Verslag gelezen: 186
Totaal aantal bezoekers 5075

Voorgaande reizen:

07 Maart 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: