Afzakken richting Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van henk hof - WaarBenJij.nu Afzakken richting Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van henk hof - WaarBenJij.nu

Afzakken richting Sydney

Door: henk

Blijf op de hoogte en volg henk

24 April 2015 | Australië, Sydney

Afzakken richting Sydney.
Op een van mijn korte stadsritjes in Brisbane bleek dat er toch weer een spaak in mijn achterwiel was gebroken. Ik heb geen moeite gedaan in deze stad een fietsenmaker te zoeken, ik wist dat er op de terugweg een goede fietsenzaak was, vlak bij mijn eerste stop na Brisbane. Dus een snelle 'reparatie' (de spaken eromheen een beetje extra opgespannen) gedaan, zodoende red ik me wel.
Van begin af aan had ik besloten dat Brisbane mijn noordelijkste punt zou zijn, dus ben ik zondag 12/4 aan de terugtocht naar Sydney begonnen. Die eerste overnachting na Brisbane was Surfers Paradise, als surfer zal het zeker iets paradijselijks hebben, voor mij was het gewoon weer een groot strand met heel veel betonnen hoogbouw. Vanwege zondag en de fiets reparatie moest ik er een dag extra blijven.
Dinsdag vertrokken naar Nisbin, een soort hippie enclave, meer landinwaarts. De geschiedenis ervan, in het kort, is als volgt: Het was een klein boerendorp gelegen in een prachtige vallei met aan weerszijden heuvelachtige regenwouden. In 1973 kozen de studenten van de universiteit van Brisbane het dorpje uit voor het houden van een kunst en muziekfestival. Vanaf dat eerste festival (er volgden er nog velen) vestigden er zich elk jaar steeds meer kunstenaars en ander hippie volk. Nu is het een toeristische attractie. Een dorp met prachtig beschilderde huizen, dat 40 jaar stil is blijven staan in de tijd. De overheid gedoogd er software-gebruik (tekoop in 1 coffeeshop midden in het dorp). Dit is best wel bijzonder want de wet op drugs is hier in dit land erg streng. De meeste bezoekers in de plaatselijke yha kwamen duidelijk voor de drugs, ze lagen dan ook een groot deel van de dag stoned in hangmatten en op lig/zitkussens te 'genieten'. De dagen dat ik er verbleef heb ik bijzonder gezond gegeten, je kunt er namelijk alleen maar biologisch voedsel kopen.

De volgende overnachtingen heb ik in Byron Bay geplanned. Nu kon ik er vrij makkelijk een slaapplaats krijgen, hetgeen me op weg naar het noorden niet lukte, de vakanties zijn namelijk voorbij. Byron Bay is toch wel een toeristisch bijzondere plaats, een trekpleister voor jongeren vanwege zijn ligging tussen de stranden, met een zee met hoge golven voor het surfervolkje. Busladingen jongeren komen en gaan, zij reizen meestal met een hop-on-hop-off-ticket van een van de goedkope busmaatschappijen (Greyhound of Premier).

Na een onvermijdeliike tussenstop (na 130 km fietsen) van 2 nachten in Yamba, hier heb ik op de heenweg ook geslapen, moest ik maandag weer een huzarenstukje uithalen: meer dan 160 km naar Coffs Habour. De weersvoorspelling waren slecht: aanhoudende regen en wind tegen. Om 6.00 uur zat ik al in de stromende regen op de fiets, gelukkig was de temperatuur nog aangenaam: 20 graden. De beste 'strategie' voor een dag als deze leek mij - blik op oneindig en zien zo ver mogelijk te komen voor het middaguur - dat lukte aardig. Mijn eerste pauze nam ik na 60 km (met een gemiddelde van 22 km, constant in de regen) in Grafton, ik heb daar meer dan een uur genomen om te rusten, te eten en te internetten. Van resterende 100 km heb ik gelukkig maar een uurtje nattigheid gehad voor de rest was het vrij aangenaam (bewolkt) fietsweer. Na een lange hete periode, was dit land dringend toe aan wat regenwater, dus was ik best genegen een ochtendje ongemak te nemen ten behoeve van het algemeen belang, de keuze 'die dag niet te fietsen' was overigens helemaal niet in mij opgekomen. Met nog 2 korte pauzes verliep die dag verder prima, ik heb helaas niet echt veel van de omgeving kunnen genieten.

Coffs Habour is een vrij grote havenstad met een prachtig strand vlak bij de yha en het treinstation was op loopafstand. De bedoeling is vanaf daar de trein naar Sydney te nemen: een 7 uur durende rit (treinen gaan hier langzaam, wat dat betreft lijkt het wel een onderontwikkeld land). Ik heb die middag, direct na aankomst mijn ticket geboekt: de 6.30 uur trein, minimaal een half uur eerder aanwezig zijn want de fiets moest dus weer in een doos gepropt worden.
Op het moment dat ik dit stukje schrijf zit ik in de trein op weg naar Sydney en hoor ik dat deze maar tot halverwege kan rijden, de rest van de trip moet ik per bus doen: due to floodings in the New Castle area. Ook dat nog!!! ...wat een gedoe met die ingepakte fiets. Met een uurtje vertraging vertrokken we richting Sydney, alle mensen voor deze bestemming in 2 bussen, rechtstreeks met 1 sanitaire stop op 100 km voor Sydney. 90% van de mensen in de bus was bejaard, dus het leek wel een busdagreisje voor 65plussers, alles in aangepast tempo. Naarmate we dichter bij Sydney kwamen werd het weer als maar slechter. Bij aankomst in S regende en stormde het hevig. Kwam uiteindelijk na vijven, als een verzopen hond, aan in de yha. In het nieuws kun je lezen dat het in deze regio heel bijzonder slecht weer is geweest, met minstens 4 slachtoffers en enorm veel schade aan infrastructuur.
Dit is mijn op een na laatste bericht vanuit Australië, volgende week nog eentje ter afsluiting en dan op naar Vietnam.

  • 24 April 2015 - 19:43

    Leo Woltering :

    Henk, wat ben je nobel, met stortbuien en wind tegen toch nog het algemeen belang zien van al deze winderige nattigheid ... ze mochten je daar wel een lintje geven...(die regen is hier vandaag weer ´gevallen´. Groet en goede oversteek naar Vietnam! Leo PS kreeg plm 500 euro retour... van energiebedrijf vanwege de panelen...

  • 26 April 2015 - 20:58

    Piet En Dorien:

    Hoi Henk, we hebben genoten van je verhalen van je reis door Australie. We wensen je een fijne en veilige trip door Vietnam. We kijken uit naar je laatste verhalen uit Australie. Groetjes Piet en Dorien

Tags: .

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Sydney

henk

Actief sinds 07 Maart 2015
Verslag gelezen: 125
Totaal aantal bezoekers 5070

Voorgaande reizen:

07 Maart 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: